Interview met matchmaker Lotte

Wanneer je als kinderopvanglocatie wordt geselecteerd voor de LKK2023, zullen de matchmakers contact met je opnemen. Zij houden zich bezig met de wervingsprocedure van de geselecteerde locaties.

Vorig jaar is Lotte aangesloten bij het matchmakersteam van de LKK. Naast haar studie pedagogische wetenschappen, vindt ze het leerzaam om op deze manier binnen haar studierichting aan het werk te zijn.

Het werk als matchmaker is erg gevarieerd, dit maakt het juist leuk vindt Lotte. Binnen het team wordt er dagelijks afgestemd wie waarmee aan de slag gaat: de mails worden beantwoord en de agenda met belafspraken wordt verdeeld, daarnaast heeft iedere matchmaker zijn eigen taken. Lotte houdt zich op dit moment vooral bezig met het contacteren van de kinderdagopvanglocaties. Ze vindt het dan ook leuk om betrokken te zijn bij de locaties vanaf het eerste contact, tot aan het inplannen van een observatie.

“Als matchmakers werken we echt als één team samen. Iedereen is enorm gemotiveerd en we ondersteunen elkaar goed. Het werk vergt goede communicatie, zowel onderling als met de opvanglocaties en observatoren”.

Lotte hoort vaak van opvanglocaties terug dat ze het fijn vinden dat er rustig de tijd wordt genomen om vragen te beantwoorden en het proces van de observaties goed uit te leggen. Het persoonlijke contact en de verschillende manieren waarop informatie wordt geboden, via flyers, video’s en informatiebrieven, vinden opvanglocaties en ouders vaak prettig.

“Elk telefoongesprek is weer anders en dit maakt het ook juist leuk! Je bent het aanspreekpunt voor de opvanglocaties. Het is fijn om het onderzoek zo goed mogelijk uit te kunnen leggen en locaties te kunnen helpen wanneer ze vragen hebben”, aldus Lotte.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Quote

"Het ging heel gemoedelijk. We hadden er geen last van en de kinderen vonden het ook allemaal prima."

- Madelief, Vrije peuterspeelzaal

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interview met observator Annika

Wanneer je als opvanglocatie meedoet aan de LKK komen er één of twee getrainde observatoren een dagdeel langs om de kwaliteit in kaart te brengen. Annika werkt sinds de LKK2023 als observator. Dit doet zij naast haar studie Pedagogische Wetenschappen. Annika heeft ondertussen bij verschillende opvanglocaties observaties gedaan. Zo zat ze laatst al vroeg in de trein op weg naar een observatie bij een gastouderopvang.

Eenmaal aangekomen drinken Annika en de gastouder een kopje koffie om even kennis te maken en de dag door te spreken. Annika vindt het belangrijk om de gastouder goed mee te nemen in het proces van de observatie, om zo ook eventuele spanning weg te nemen. “De observatoren zijn getraind om zonder oordeel en met een open houding te observeren”, vertelt Annika. 

Langzamerhand worden de eerste kinderen gebracht. Tijdens de observatie vindt Annika het mooi om te zien op welke manier de gastouder bezig is met het neerzetten van een goed dagprogramma. “De gastouder had een eigen spel bedacht waarover de kinderen erg enthousiast waren, dit was leuk om te zien. De kinderen waren enorm gefocust”. Vlak voor lunchtijd zit de observatie erop. 

Wat Annika zo mooi vindt aan een gastouderobservatie is de tijd en ruimte die er is voor één op één contact tussen de gastouder en de kinderen. “Doordat de gastouder de hele dag bij deze kinderen is, zorgt dit voor een grote mate voor continuïteit”.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interview met observator Merve

Merve werk als observator bij de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang (LKK). Ze ziet dit als een kans om waardevolle ervaring op te doen voor haar toekomstige masterstudie, waarbij ze tegelijkertijd een bijdrage kan leveren aan de maatschappij.

Merve heeft vooral als eerste observator op de buitenschoolse opvang veel observaties uitgevoerd. Als eerste observator houd je je onder andere bezig met het contact met de locatie. Zo bel je de locaties voorafgaand aan het bezoek om de laatste dingen door te spreken. Eenmaal op locatie aangekomen maak je kennis met de leidinggevende en de pedagogisch medewerkers (pm’ers). Vaak merkt ze wel wat spanning op bij de pm’ers, vertelt ze. Hierom vindt ze het belangrijk de pm’ers goed mee te nemen in het proces. “Vaak verdwijnt deze spanning wel snel”, vertelt Merve. Ze hoort dan ook vaker terug dat het achteraf allemaal wel meeviel.

Ze vindt het leuk om observaties te doen op de buitenschoolse opvang omdat de kinderen daar iets ouder zijn, waardoor ze meer interactie met haar als observator zoeken. Dit is ook een van de redenen dat Merve pedagogiek zo leuk vindt. “Het contact met kinderen is altijd heel oprecht en direct.”

Merve vindt het mooi om te zien hoe goed de band vaak is tussen de kinderen en de pm’ers. Door het werk als observator heeft Merve haar horizon kunnen verbreden. Ze is onder de indruk van de capaciteit van de pm'ers om een warm en positief klimaat te creëren.

Merve vindt het mooi om bij te kunnen dragen aan een groot onderzoek als de LKK, waarbij ze het maatschappelijk belang voelt. Daarnaast vindt ze het werk op zichzelf ontzettend leuk. "Na elke observatie vertrek ik altijd met een positief gevoel."